Mindset

Vorige Artikel 4 van 5 Volgende

Carol Dweck staat bekend om theorie over growth mindset en fixed mindset. Deze theorie is belangrijk wanneer je kijkt naar het kunnen leren van je fouten. Mensen die een fixed mindset hebben, zijn ervan overtuigd dat talent, competenties en je intelligentie vastliggen. Daarom geven zij op als het te moeilijk wordt. Maar heb je een growth mindset, dan zeg je dat je intelligentie en talenten niet vastliggen. Door inzet, oefenen en hulp vragen kan je je ontwikkelen. Dit maakt het makkelijker om fouten te accepteren en door te zetten wanneer het niet lukt. 

Fixed mindset en faalangst

Een fixed mindset kan de angst om fouten te maken veroorzaken, want hiermee koppel je eigenlijk de mislukking aan wie je bent. Je zegt tegen jezelf: “Zie je wel, dat kan ik niet”. En daarmee denk je ook bij nieuwe dingen: “Dat is niets voor mij, dat is te moeilijk dus doe ik niet”. 

Laat ik voorop stellen dat de angst om fouten te maken geen aangeboren angst is. Als je een fout maakt en deze corrigeert, is er een heel groot netwerk in je hersenen actief. Maar één netwerk ontbreekt: het gebied verantwoordelijk voor angst. Maar hoe kan het dan dat al heel veel jonge kinderen op jonge leeftijd bang zijn om fouten te maken?

In de opvoeding of door de omgeving krijgen we mee dat fouten maken niet goed is (een grote streep door je werk wanneer je een fout hebt of andere kinderen die lachen wanneer je valt). Hierdoor worden we bang om fouten te maken. Toch blijken onze hersenen juist fouten nodig te hebben om te leren en hun denkgewoonten aan te passen. Want: wie bang is om de verkeerde beslissing te nemen, zal nooit de goede beslissing nemen. Je leert door te vallen en weer op te staan. Kijk ook eens naar dit boek fouten maken is goed voor je brein.

Wil je iets nieuws ontdekken, dan is uitproberen en fouten maken de juiste en beste strategie. Zo kom je verder. Als je maar bereid bent om fouten te maken en jezelf niet te straffen wanneer je een fout maakt. Als je iets nieuws leert, is een fout een goed teken: het is het bewijs dat je het hebt geprobeerd. En daarmee heb je wel een beter inzicht gekregen in hoe het niet moet en dus ook in hoe het wel moet. Dus heb vertrouwen, maak fouten en ga ervoor!

Complimenten geven

Dus hoe je met fouten maken omgaat, heeft veel te maken met je mindset. Bij een vaste mindset komt perfectionisme en het angstvallig voorkomen van fouten veel voor. Heb je daarentegen een groei mindset dan durf je meer het avontuur op te zoeken en ben je niet bang om fouten te maken. Dus: doe, durf probeer. Het is echt niet erg om onderuit te gaan, je hebt het geprobeerd en de volgende keer gaat het alleen maar beter. Bij leren hoort proberen en vanuit dat opzicht bestaan fouten dus ook niet.

Het begin van een groei-mindset ligt dus al bij de opvoeding en het onderwijs. Je kinderen of leerlingen belonen met woorden als: “Goed gedaan, wat ben jij slim!” (prijzen van de persoon) zorgt ervoor dat ze een vaste manier van denken (dat kan ik wel of niet) ontwikkelen. Dit zorgt er ook voor dat ze eerder bang zullen zijn om te falen. Geef je juist complimenten als: “Wat heb jij dat goed aangepakt zeg! En ik zag echt dat je hebt doorgezet” (complimenteren van de inzet) leidt dat sneller tot een groei mindset. Deze kinderen leren dus dat ze zich kunnen ontwikkelen door te leren, oefenen, door te zetten en hulp te vragen wanneer nodig.

De theorie van Dweck sluit aan bij de Leerkuil. Het verschil tussen opgeven en doorzetten zit hem erin dat iedere leerling anders omgaat met de frustratie wanneer het niet meteen lukt. En dit heeft dan weer invloed op je motivatie en doorzettingsvermogen.

Wil je meer weten? Vraag gerust!

Liefs,

x Annemiek

© 2018 - 2020 Robodotjes | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel