Leerkuil: Zo voelt leren!

Vorige Artikel 3 van 5 Volgende

Op de poster zie je de Leerkuil: een illustratie om te laten zien hoe het leerproces verloopt. Kinderen die bijvoorbeeld net leren rekenen en lezen, zullen eerst fouten maken voordat ze het onder de knie hebben. En bij elke nieuwe vaardigheid die ze aanleren, hoort fouten maken erbij. Voor deze leermomenten is de leerkuil bedoeld, om te laten zien dat leren moeite kost. Om te laten zien dat leren met vallen en opstaan gaat en dat je motivatie nodig hebt om door te zetten als het moeilijk is. Het is heel belangrijk om te beseffen dat dit erbij hoort en het dus heel normaal is wanneer je iets nieuws leert. Oké en laten we eerlijk zijn, dit is niet alleen belangrijk voor kinderen. De meeste mensen oefenen dit hun hele leven en je komt het pas tegen als je voldoende uitdaging krijgt.

Het is een kwetsie van doorzetten

De Leerkuil is de grens tussen het nog niet weten en het uiteindelijk weten. Je begint met het besef dat je iets nog niet weet. Op dit moment hebben vele kinderen nog last van gezonde zelfoverschatting: “Dit kan ik wel” of “Dit is super makkelijk!”. Alleen het moment dat je in de leerkuil valt, dan is het opeens niet zo leuk meer. Op dit moment is de kans groot dat je zelfvertrouwen wordt beschadigd. De eerste keren in de Leerkuil weet je namelijk nog niet dat het daarna echt wel weer goed komt. Met behulp van je inzet en de juiste strategieën/hulp kom je er wel weer uit. Door vertrouwen te hebben, kun je doorzetten. Echter is dit helaas ook vaak de fase waarin veel kinderen ermee stoppen en daarmee niet leren hoe je er uit komt.

In de Leerkuil gaat het erom dat je erkent dat je iets nog niet weet, maar met de benodigde inzet het wel te weten kunt komen. Dat moment van onzekerheid en onbalans is eng. Maar zoals Piaget zei: “Om te leren is er onbalans nodig”. Dat wil zeggen dat je pas tot leren komt op het moment dat je beseft dat de dingen die je weet niet meer kloppen of onvolledig zijn. Op de momenten dat je denkt: “Hé, hoe zit dit nou, ik snap het niet” dan krijg je de kans om te leren en te groeien.

Er zit natuurlijk een groot verschil tussen kinderen. Wat voor het ene kind een leerkuil is, is voor de ander een klein gat waar ze makkelijk overheen kunnen stappen. De Leerkuil laat ook zien dat je niet aan het leren bent wanneer je simpelweg over de kuil kan stappen/springen. Als je geen moeite hebt hoeven doen of geen inspanning hebt hoeven leveren, dan ben je geen uitdagingen tegengekomen en heb je niets nieuws geleerd. Steeds meer kinderen kiezen vaak voor de makkelijke weg en de eenvoudigste optie. Dit omdat ze geprezen worden voor wat ze goed kunnen, dus gaan ze vanuit die ervaring voor de opdracht die ze zeker weten dat ze kunnen. Ze worden daardoor, onbewust, aangemoedigd om voor de gemakkelijkste weg te gaan. Juist wanneer kinderen buiten hun comfortzone gaan en doorzetten, leren ze. Dus de uitdaging zit hem erin om kinderen af te laten dalen in de leerkuil en leren, de moeilijke opdrachten, zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Je komt dus alleen in de leerkuil terecht als de uitdaging groot genoeg is. De leerkuil haalt je uit de comfortzone en vraagt om inzet en doorzettingsvermogen. Dit alles staat beschreven in het boek de Leeruitdaging van James Nottingham

Groei-mindset

Waarom ik fan ben van de Leerkuil? Als je een aantal keer succesvol uit de leerkuil geklommen bent, verdwijnt het nare gevoel dat het met zich mee kan brengen als je in de kuil zit. De eerdere ervaringen dat je uit de kuil geklommen bent na het tonen van de juiste inzet, zorgt voor vertrouwen in een goede afloop bij het overwinnen van een volgende uitdaging. En hoe vaker je een leeruitdaging hebt, hoe groter de kans dat je een growth mindset ontwikkelt. Je ziet de uitspraken van de fixed mindset ook terug in de poster: ik kan het niet, het lukt me niet en ik stop ermee. Bij een growth mindset horen juist uitspraken als: het gaat steeds beter, misschien kan iemand me helpen en gelukkig heb ik niet opgegeven. Meer over deze vormen van mindset vindt je hier.

Dus: leren kost moeite, het kost inzet en het juiste gebruik van strategieën. Bij leren mag je fouten maken, want van fouten maken leer je. Een mooi boek om hierover in gesprek te gaan met kinderen: Het meisje dat nooit fouten maakte.

Liefs,

x Annemiek

© 2018 - 2020 Robodotjes | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel